سهام چیست و از کجا شروع کنیم؟

  • سهام چیست؟

ایده پدید آمدن سهام و فروش آن در بازار سرمایه یکی از نوآوری های مالی میباشد که در تمامی جهان مورد استفاده قرار میگیرد. ارزش یک شرکت تولیدی بسیار زیاد است به صورتی که میتوان این ارزش را در قالب ورقه های بهادار به دیگران فروخت. این نوع ورقه های بهادار(اوراق بهادار) با نام سهام شناخته میشوند. یعنی داشتن این ورقه ها به معنای داشتن سهمی از شرکت است و بنابراین شما در سود و زیان آن شرکت سهیم خواهید ب

  • کارگزاری(بروکر) چیست؟

به طور کلی بازار سرمایه در هر کشور، ظرفیت تولیدی و وضعیت سلامت اقتصادی آن کشور را نشان میدهد. بنابراین بازار بسیار بزرگی است و حجم معاملات در آن بسیار بالا میباشد. به دلیل این گستردگی، هر شرکتی به صورت مستقیم نمیتواند به خرید و فروش سهام خود بپردازد. بدین منظور از واسطه هایی برای اینکار استفاده میشود. این واسطه ها اصطلاحا کارگزاری یا بروکر نامیده میشوند که خرید و فروش سهام برای تمامی افراد را با دریافت کارمزد انجام میدهند.

  • کد بورسی چیست؟

برای هر معامله گر در بازار بورس یک شناسه لازم است که به آن کد بورسی میگویند. برای دریافت کد بورسی باید به همراه کارت شناسایی به کارگزاری مراجعه کنید. کارگزاری های بسیاری در این زمینه فعالیت دارند مانند کارگزاری مفید، کشاورزی، آگاه و غیره. برای دریافت آدرس کارگزاری مورد نظر خود میتوانید نام آن را گوگل کنید و اطلاعات تماس و محل کارگزاری را پیدا کنید و به آن مراجعه کنید.

  • بعد از دریافت کدبورس باید چکار کرد؟

پس از دریافت کد بورسی ، کارگزاری آدرس سامانه معاملات آنلاین خود را به شما میدهد و شما با استفاده از نام کاربری و کلمه عبوری که از کارگزاری خود دریافت کرده اید میتوانید وارد آن سامانه شوید. بعد از ورود به سامانه میتوانید به صورت آنلاین به خرید و فروش سهام شرکت های مختلف بپردازید و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به کارگزاری ندارید.

  • چگونه میتوان در بورس سود کرد؟

نحوه کسب درآمد از بازار سرمایه به دو طریق میباشد. روش اول این است که سهام مورد نظر خود را خریداری کنیم و از افزایش قیمت آن سود ببریم. اما روش دیگری نیز برای کسب درآمد از بورس وجود دارد. تمامی شرکت های موجود در بورس، موظف هستند سود به ازاء هر سهم خود را منتشر کنند. برای مثال شرکتی اعلام میکند که سود به ازاء هر سهم برابر است با ۱۴ تومان. سپس شرکت به سهامداران خود اعلام میکند که در این تاریخ میتوانند با مراجعه به بانک و یا ارسال اطلاعات خود، سود سهام را دریافت کنند. بنابراین اگر شما ۱۰۰۰ سهم از این شرکت داشته باشید میتوانید ۱۴۰۰۰ تومان سود کنید. بدین منظور باید بعد از اعلامیه شرکت برای دریافت سود، با کارت شناسایی خود به بانک اعلام شده مراجعه کنید و سود خود را دریافت کنید.

  • چگونه تحلیل کنم؟

بازارهای مالی به دو طریق تحلیل میشود. الف:تحلیل تکنیکال: در این روش از نمودارها و روش های مختلفی برای تحلیل بازار استفاده میشود. ب: تحلیل فاندمنتال(بنیادین): در این روش به بررسی اخبار و صورت های مالی شرکت ها میپردازیم. نباید اینگونه فکر کنید که حال باید کدام روش را انتخاب کنم. این دو روش تحلیلی جایگزین یکدیگر نمیباشند، بلکه مکمل یکدیگر هستند. با این وجود، تحلیل گران بسیاری وجود دارند که فقط از تحلیل تکنیکال استفاده میکنند و تحلیل فاندمنتال را نادیده میگیرند و سودآور هم هستند. اما عکس این حالت صدق نمیکند. یعنی شما نمیتوانید فقط از تحلیل فاندمتال استفاده کنید و سودآور باشید زیرا بحث سودآوری در بازارهای مالی به مهارت ما در زمانبندی بازار، مدیریت سرمایه و غیره بستگی دارد که تمامی این مباحث جزء تحلیل تکنیکال هستند. بنابراین هدف اصلی باید یادگیری کامل و حرفه ای تحلیل تکنیکال باشد و در کنار آن از مباحث فاندمنتال برای بررسی شوک ها، اخبار سیاسی و غیره بهره ببریم.

  • چه چیزی بخرم؟

بعد از گرفتن کد بورس اولین سوالی که پیش می آید این است که چه چیزی را بخریم؟ اما این ابتدای راه است. شما باید قبل از اقدام به خرید هر سهمی، در مورد روانشناسی بازار و علم تحلیل بازارهای مالی (تحلیل تکنیکال) اطلاعات کافی داشته باشید. همچنین باید به این نکته دقت کنید که با مشاهده سودهای بازار سرمایه نباید دچار طمع شوید و سرمایه زیادی را وارد بازار بورس کنید. بنابراین در صورت عدم آشنایی با علم تحلیل تکنیکال مطمئنا با ضرر مواجه خواهید شد. بدین منظور برای شروع میتوانید از منابع موجود در پایگاه آموزشی رسابورس استفاده کنید. در زیر به معرفی منابع در سطح پایه میپردازیم:

کورس تحلیل تکنیکال مقدماتی (برای دانلود این کورس کلیک کنید)

کورس تحلیل تکنیکال با تریدینگ ۲۱۲ (برای دانلود این کورس کلیک کنید)

کورس الگوهای شمعی (برای دانلود این کورس کلیک کنید)

کورس نظریه مالی (برای دانلود این کورس کلیک کنید)

کورس تحلیل تکنیکال پیشرفته (برای دانلود این کورس کلیک کنید)

No votes yet.
Please wait...

هر گونه کپی برداری از محتوای وبسایت پیگرد قانونی دارد. طراحی توسط آرتایار