این مطالب برای شما کاربران پیشنهاد میشود

blank
نوت برداری

توکن ریبیس (Rebase Token) چیست؟


توضیحات مقاله

امروزه روز، دیفای یا سیستم مالی غیرمتمرکز با ارائه ایده های جدید به سرعت در حال پیشرفت هست. نمونه هایی از آن عبارتند از کشت سود(Yield Farming)، رپد توکن، یونی سوآپ و وام سریع(Flash Loan). در حال حاضر یکی دیگر از ایده های نو در زمینه دیفای، توکن هایی هستند که عرضه منطعف(elastic supply) دارند که همان توکن های ریبیس میباشند.

توکن ریبیس(rebase) چیست؟ توکن ریبیس بدین معنی است که سود و ضرر شما ارتباطی به حرکت قیمت بر روی چارت ندارد. یعنی در اینحالت قیمت بر روی چارت بالا میرود و تعداد توکن های شما کاهش میابد.

در این نوع توکن ها، مقدار توکنی که در کیف پول خود دارید ثابت نمیباشد و به مرور کاهش میابد. نمونه هایی از این توکن ها عبارتند از SHIBX و GRM.

Untitled design 12 1 scaled - توکن ریبیس (Rebase Token) چیست؟

این نوع توکن ها عرضه منعطف(elastic supply) دارند یعنی تعداد کوین ها بر اساس حداکثر عرضه، دائما ریبیس میشود تا بتواند به تارگت قیمتی برسد. یعنی این نوع توکن ها همانند استیبل کوین عمل میکنند یعنی ارش آنها بر اساس یک ارز دیگر میباشد و عرضه خود را تغییر میدهند تا بتوانند به تارگت قیمتی که بر اساس ارز دیگر تعیین شده است برسند.

برای مثال امپلفورت(AMPL) بدین صورت عمل میکند. بعد از موفقیت امپلفورت، بسیاری از توکن ها جدید با این هدف منتشر شده اند که عرضه خود را  تغییر میدهند یعنی عرضه را بر اساس قیمت یک توکن دیگر، ریبیس میکنند.

بنابراین توکن هایی که عرضه منعطف دارند، عملا عرضه آنها تغییر میکند و به همین دلیل تعداد کوین هایی که در کیف پول خود دارید، تغییر میکند اما این بدین معنی نیست که کوین های شما دزدیده میشود!

در واقع موضوع مهم سهم شما از کل عرضه میباشد بنابراین بعد از خرید، سهم شما ثابت میباشد. یعنی تعداد کوین های شما در کیف پول کاهش یابد اما این بدین دلیل است که عرضه کل کوین ها کاهش یافته است ولی سهم شما از عرضه کل، همان درصد اولیه است.

برای مثال اگر در ابتدا 1 درصد از عرضه کل را خریده باشید، بعد از ریبیس همچنان 1 درصد از عرضه کل به شما تعلق دارد(هر چند تعداد کوین ها در کیف پول شما کاهش یافته است). یعنی اهمیتی ندارد که این توکن چه قیمتی دارد، در هر حال سهم شما از عرضه کل ثابت هست.

چه ایده ای پشت ریبیس وجود دارد؟ ایده اینکار این است که بجای نوسانات قیمتی، عرضه توکن ها در طی فرآیندی بنام ریبیس تغییر میکند. مثلا فرض کنید پروتکل بیت کوین بتواند تعداد بیت کوین هایی که در کیف پول شما هست را تغییر دهد تا با اینکار بتواند به یک هدف قیمتی برسد.

مثلا امروز 1 بیت کوین دارید ولی فردا 2 بیت کوین در کیف پول شماست. اما ارزش آن در مقایسه با دیروز، نصف شده است. پس مکانیزم ریبیس بدین صورت عمل میکند.

بنابراین در این نوع مکانیزم، عرضه یک توکن با توجه به تغییرات قیمتی، افزایش یا کاهش میابد. اینحالت از طریق یک مکانیزم بنام ریبیس اتفاق میوفتد. وقتی ریبیس رخ میدهد، الگوریتم ها با توحه به قیمت جاری هر توکن، عرضه آن را افزایش یا کاهش میدهند.

به همین دلیل این نوع کوین ها را میتوانیم با استیبل کوین مقایسه کنیم اما ریبیس توکن، همان استیبل کوین نیست. مهمترین تفاوت آنها این است که توکن های ریبیس، برای رسیدن به تارگت قیمتی، عرضه خود را تغییر میدهند.

Untitled design 13 1 scaled - توکن ریبیس (Rebase Token) چیست؟

توکن های ریبیس یا عرضه منعطف، چه ریسک هایی دارند؟

این نوع توکن ها بسیار پرریسک میباشند و سرمایه گذاری فوق العاده خطرناکی هستند. در این نوع سرمایه گذاری، تحلیل تکنیکال و نگاه کردن به چارت هیچ فایده ای ندارد چون بعد از هر ریبیس، تعداد توکن های موجود در کیف پول شما تغییر میکند.

در این نوع سرمایه گذاری، سود بسیار بالاست اما در طرف دیگر ضرر هم بالاست و کل سرمایه در خطر است. برای مثال اگر ریبیس در حالتی رخ دهد که قیمت در حال کاهش هست، آنگاه نه تنها بر اساس کاهش قیمت، ضرر میکنید بلکه بعد از هر ریبیس، تعداد کوین های شما کم و کمتر میشود.

آیا توکن های باعرضه منعطف، صرفا یک آزمایش هست و یا میتواند به یک زمینه سرمایه گذاری تبدیل شود؟ مشخص نیست! در هر صورت طرح های جدیدی در زمینه دیفای وجود دارد که بدنال توسعه این ایده میباشد. بنابراین پیشنهاد میشود که فقط در صورتی در این نوع توکن ها سرمایه گذاری کنید که امکان هولد کردن و سرمایه گذاری بلندمدت را دارید.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
مقالات مرتبط

افزودن نظر
دوره های مرتبط

جای عکس مقاله
جای عکس مقاله
جای عکس مقاله
جای عکس مقاله
هر گونه کپی برداری از محتوای وبسایت پیگرد قانونی دارد. طراحی توسط آرتایار