این مطالب برای شما کاربران پیشنهاد میشود

blank
نوت برداری

دیفای (DeFi) یا سیستم مالی غیرمتمرکز چیست؟


توضیحات مقاله

دیفای(DeFi) مخفف decentralized finance است و به معنی سیستم مالی غیرمتمرکز هست. برای تعریف دیفای، ابتدا از بیتکوین شروع میکنیم. بیتکوین یک نوع پول میباشد که توسط هیچ بانک و دولتی کنترل نمیشود.

بدون نیاز به بانک یا موسسه مالی، میتوانیم بیتکوین را به پول های دیگری تبدیل کنیم. بیتکوین یک پول مستقل(decentralized) میباشد. اخذ وام، پس انداز، بیمه، بازار سرمایه همگی خدماتی هستند که در کنار پول ایجاد شده اند و در کنار هم سیستم مالی ما را شکل میدهند.

امروزه سیستم مالی و تمام خدمات آن کاملا متمرکز میباشد. یعنی بانک، بازار سرمایه، شرکتهای بیمه و سایر موسسات مالی همگی یک مدیر و مسئول دارند که این خدمات را ارائه میدهند و آنها را کنترل میکنند.

این سیستم مالی متمرکز (CeFi)، ریسک های مربوط به خود را دارد مثل ضعف در مدیریت، فساد مالی و غیره.

 

تحلیل های هفتگی کریپتوکارنسی

Untitled design 6 scaled - دیفای (DeFi) یا سیستم مالی غیرمتمرکز چیست؟

بیتکوین توانست پول را غیرمتمرکز کند. پس اگر بتوانیم مانند بیتکوین، یک سیستم مالی غیرمتمرکز ایجاد کنیم، چه اتفاقی میوفتد؟ موضوع دیفای دقیقا همین مسئله هست.

دیفای (DeFi) یا سیستم مالی غیرمتمرکز یعنی خدمات مالی که در آنها هیچ شخصی بعنوان مسئول و مدیر وجود ندارد. با استفاده از پول غیرمتمرکز(مثل کریپتوکارنسی ها)، میتوانیم صرافی، خدمات وام دهی، شرکتهای بیمه و سایر سازمانهایی را ایجاد کنیم که هیچ مدیر و مالکی ندارند.

برای اینکه بتوانیم یک سیستم مالی غیرمتمرکز ایجاد کنیم، ابتدا باید زیرساخت های لازم برای برنامه نویسی و مدیریت خدمات غیرمتمرکز را داشته باشیم.

اتریوم دقیقا اینکار را میکند. اتریوم یک پلتفورم  برای نوشتن برنامه های غیرمتمرکز(Dapps) هست. پس با استفاده از اتریوم میتوانیم کدهای خودکار یا قرارداد هوشمند(اسمارت کانترکت) بنویسیم که تمام خدمات مالی را بطور غیرمتمرکز مدیریت میکند.

این یعنی میتوانیم نحوه عملکرد سیستم را از طریق مجموعه قوانین تعیین کنیم و وقتی این قوانین را روی شبکه اتریوم مستقر کنیم، دیگر نمیتوانیم آنها را بصورت دستی کنترل کنیم.

پس وقتی یک سیستم مثل اتریوم داریم که بتوانیم اپلیکیشن های غیرمتمرکز بنویسیم، آنگاه میتوانیم سیستم مالی متمرکز را بسازیم.

 

کامل ترین و جدید ترین دوره پرایس اکشن

Untitled design 5 scaled - دیفای (DeFi) یا سیستم مالی غیرمتمرکز چیست؟

دیفای یا سیستم مالی غیرمتمرکز از چه اجزائی تشکیل شده است؟

1-زیرساخت غیرمتمرکز: اتریوم

شاید بپرسید چرا از پلتفورم بیتکوین استفاده نکنیم؟ هر چند بیتکوین یک پول غیرمتمرکز هست اما قابلیت های برنامه نویسی آن بسیار پایه ای و ساده هست و اصلا قابل مقایسه با پلتفورم اتریوم نیست. بنابراین پلتفورم اتریوم یک زیرساخت مناسب برای دیفای میباشد.

2-پول:

اولین چیزی که هر سیستم مالی نیاز دارد، همان پول هست. پس برای یک سیستم مالی، به پول نیاز داریم. برای اینکار ایتر قابل استفاده است اما بسیار پرنوسان میباشد. اگر بخواهیم خدمات مالی ایجاد کنیم که قابل اعتماد باشد و مردم بخواهند از آن استفاده کنند، باید از یک پول با ثبات در این سیستم  استفاده کنیم.

اینجاست که استیبل کوین ها وارد عمل میشوند. استیبل کوین ها، کریپتوکارنسی هایی هستند که ارزش آنها بر اساس ارزش پول های اصلی مثل دلار تعیین میشود.

اما برای دیفای باید از استیبل کوینی استفاده کنیم که ارزش آن بر اساس ذخایر فیات مشخص نمیشود چون در اینصورت یک قدرت مرکزی ایجاد میشود. اینجاست که استیبل کوینِ دای(DAI) وارد عمل میشود.

دای یک کرپیتوکارنسی غیرمتمرکز هست که ارزش آن در مقابل ارزش دلار آمریکا تعیین میشود. یعنی 1 دای برابر است با 1 دلار آمریکا. ارزش سایر استیبل کوین ها بطور مستقیم توسط ذخایر دلار آمریکا پشتیبانی میشود.

اما دای توسط کولترال های کریپتوکارنسی پشتیبانی میشود که همه میتوانند آن را بر روی بلاکچین اتریوم مشاهده کنند. در واقع استیبل کوینِ دای، یک قرارداد هوشمند هست که بر روی پلتفورم اتریوم قرار دارد. بنابراین دای یک پول مناسب برای سایر خدمات دیفای هست.

3- صرافی غیرمتمرکز(دکس):

صرافی غیرمتمرکز بر اساس مجموعه قوانین یا قرارداد هوشمند عمل میکند که به کاربران اجازه میدهد کرپیتوکارنسی ها را خرید و فروش و یا ترید کنند. این صرافی ها نیز بر روی پلتفورم اتریوم ساخته شدند یعنی مدیر و مسئولی ندارند.

4- بازار پولی غیرمتمرکز:

در اینحالت به خدمات احتیاج داریم که بتواند وام گیرنده و قرض دهنده را بهم وصل کند. کامپاند یک اپلیکیشن غیرمتمرکز هست که بر روی اتریوم قرار دارد و برای وام گرفتن و قرض دادن استفاده میشود. یعنی با استفاده از آن میتوانیم کریپتوکارنسی خود را قرض بدهید و به ازاء آن بهره دریافت کنید.

Untitled design 5 1 scaled - دیفای (DeFi) یا سیستم مالی غیرمتمرکز چیست؟

دیفای شامل خدمات و جزئیات دیگر نیز میباشد مثل بیمه که از حوصله این مقاله خارج است. دیفای ریسک خود را دارد و آن هم این هست که هنوز در مراحل اولیه شکل گیری است.

این یعنی ممکن است مشکلاتی پیش بیاید. در هر صورت بنظر میرسد دیفای یک انقلاب درس سیستم مالی ایجاد خواهد کرد که در مراحل اولیه شکل گیری، مورد استقبال قرار گرفته است.

این امر بدین دلیل است که یک سیستم مالی غیرمتمرکز میتواند شرایط ناعادلانه ای که سیستم مالی متمرکز ایجاد کرده است را تغییر دهد.

 

نویسنده و مترجم: مهسا فتحعلی زاده

No votes yet.
Please wait...
مقالات مرتبط

افزودن نظر
دوره های مرتبط

جای عکس مقاله
جای عکس مقاله
جای عکس مقاله
جای عکس مقاله
هر گونه کپی برداری از محتوای وبسایت پیگرد قانونی دارد. طراحی توسط آرتایار