این مطالب برای شما کاربران پیشنهاد میشود

blank
نوت برداری

معامله بر اساس سود و ضرر


توضیحات مقاله

مجموعه پادکست های روانشناسی بازار ارائه شده در رسابورس:

در این مجموعه بدنبال این هستیم که با ارائه پادکست های روانشناسی، به کاربران رسابورس کمک کنیم تا با روانشناسی ترید آشنا شوند و بتوانند مسائل روانی در هنگام ترید را کنترل کنند.

در این پادکست، مشکل ترید بر اساس سود و ضرر و راه های حل این مشکل را با هم بررسی میکنیم:

play-sharp-fill

روانشناسی بازار چیست؟ و کسب اطلاعات در مورد آن چه فایده ای دارد؟

روانشناسی بازار مربوط به مطالعه‌ی نگرش و ساختار فکری انسان و نحوه‌ی عملکرد آن از نظر هویت، اعتقادات، و رفتارها در حین معامله است.این حوزه از روانشناسی می‌تواند بیانگر تمایلات اصلی بشر باشد، زیرا برای کسب موفقیت در معامله گری، به طرز فکر متفاوتی احتیاج داریم.

حالتی که در آن مغز بدوی ما رشد کرده است و طرز فکری که در اکثر تلاش‌ها موفقیت آمیز بوده است، در بازار کاربردی ندارد.

این حوزه از مطالعه بیانگر جنبه‌های ذهنی و عاطفی فرد است که تصمیمات یک تریدر را مشخص خواهد کرد.بنابراین روانشناسی بازار عامل مهمی در تعیین موفقیت یا عدم موفقیت معامله گرها در روند معامله گری است.

احساسات خاصی مانند حرص و طمع، ترس، و پشیمانی نقش مهمی در روند معامله ایفا می‌کنند.حرص و طمع به عنوان تمایل بیش از حد برای جمع‌آوری و انباشت ثروت و دارایی بیشتر تعریف شده است.

این روند بسته به نحوه‌ی استفاده‌ی تریدر در موقعیت‌های مختلف، می‌تواند هم سودمند و هم مخرب باشد.این روند نتایج مثبتی در بازارهای پررونق (بازار گاوی) دارد.

هرچه تریدر بیشتر در صحنه‌ی بازی باقی بماند، می‌تواند دارایی و ثروت بیشتری را جمع‌آوری کند.این قضیه درصورتی مخرب است که ناگهان بحث از بازار کم رونق (بازار خرسی) به میان آید.

از سوی دیگر، ترس کاملا برعکس حرص و طمع است. ترس همان چیزی است که باعث می‌شود تریدر مساله‌ای را در زمان انجام ترید مخفی نگه دارد.

ترس هم همانند حرص و طمع بسته به وضعیت بازار می‌تواند مخرب و سودمند باشد. پشیمانی احساس دیگری است که تریدر باید به دقت به آن توجه کند.

تریدرهای زیادی وجود دارند که بخاطر پشیمانی خود را با شرایط معامله وفق دادند و درنهایت فهمیدند که پول زیادی را در این فرآیند از دست داده‌اند. یک روانشناسی سالم درصورتی در بحث معامله گری مهم و ضروری است که فرد بخواهد تبدیل به یک تریدر موفق شود.

 

درک روانشناسی بازار

روانشناسی بازار می‌تواند با برخی از احساسات و رفتارهایی همراه باشد که اغلب این موارد کاملا بر روی ترید تاثیرگذار هستند.

مشخصات متعارف رفتارهای عاطفی محور در بازارها نشان می‌دهند که معامله عاطفی (معامله که براساس احساسات انجام شود) بیشتر بر پایه‌ی حرص و طمع یا ترس است.

حرص و طمع را می‌توان به عنوان تمایلی بیش از حد برای کسب ثروت تصور کرد؛ حرص و طمع می‌تواند به حدی بالا باشد که عقلانیت و قضاوت را در برخی اوقات زیر سوال ببرد.

بنابراین حرص و طمع در هنگام معامله، باعث می‌شود که معامله گران رفتارهای متفاوتی از خود نشان دهند. این فرآیند ممکن است منجر به انجام معاملاتی با ریسک بالا، خرید سهام از یک شرکت کوچک به دلیل افزایش سریع قیمت و یا خرید سهام بدون تحقیق درخصوص سرمایه‌گذاری باشد.

علاوه بر این، حرص و طمع ممکن است سرمایه‌گذاران را ترغیب نماید تا بیشتر از آنچه که منطقی بنظر می‌رسد در معاملات سودآور بمانند و در نتیجه بازار برگردد و سود خود را از دست بدهند.

در مقابل، ترس باعث می‌شود که تریدر، معامله خود را رها کنند و یا به دلیل نگرانی درخصوص ضرر و زیان‌های بزرگ، از ریسک پذیری خودداری کنند.

ترس در بازارهای کم رونق (بازارهای خرسی) ملموس و آشکار است، و این یک حس قدرتمند است. این امر می‌تواند باعث شود که معامله گران و سرمایه گذاران در راستای شتاب برای خروج از بازار، بصورت غیرمنطقی رفتار کنند.

ترس اغلب منجر به وحشت می‌شود، که معمولا بخاطر ترس از فروش باعث ارزان فروشی‌های قابل توجهی در بازار می‌شود.

 

مترجم:مهسا فتحعلی زاده

 

 مصاحبه با جری رابینسون

مصاحبه با برت استینبارگر

مصاحبه با کِرک دوپلسیس

ویژگی معامله گران موفق

معامله بر اساس سود و ضرر

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
مقالات مرتبط

افزودن نظر
دوره های مرتبط

جای عکس مقاله
جای عکس مقاله
جای عکس مقاله
جای عکس مقاله
هر گونه کپی برداری از محتوای وبسایت پیگرد قانونی دارد. طراحی توسط آرتایار