این مطالب برای شما کاربران پیشنهاد میشود

blank
نوت برداری

پرایس اکشن (Price Action) چیست؟ | به زبان ساده و گام به گام


توضیحات مقاله

پرایس‌اکشن چیست؟ پرایس‌اکشن (Price Action) یعنی حرکات قیمت در یک دارایی مالی(مثل سهام، ارز). این حرکات اغلب با توجه به تغییرات قیمت در گذشته‌، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.
به عبارت ساده‌تر، پرایس‌اکشن یک تکنیک معاملاتی است که به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا بازار را پیش‌بینی کرده و بر اساس تغییرات اخیر قیمت‌ها تصمیم‌گیری کند، نه فقط بر اساس اندیکاتورهای تکنیکال.

از آنجا که پرایس‌اکشن عوامل تحلیل فاندامنتال را نادیده گرفته و بیشتر بر حرکات گذشته و اخیر قیمت تمرکز دارد، استراتژی معاملاتی پرایس‌اکشن وابسته به ابزارهای تحلیل تکنیکال است.

بسیاری از معامله‌گران روزانه بر استراتژی‌های معاملاتی پرایس‌اکشن تمرکز می‌کنند تا به سرعت و در مدت کوتاه، کسب سود نمایند.
به عنوان مثال، آنها ممکن است به دنبال یک شکست ساده در نمودار باشند، وارد یک پوزیشن خرید شوند و از استراتژی های دقیق مدیریت سرمایه برای ایجاد سود استفاده کنند.
وبسایت و شبکه‌ها‌ی اجتماعی بروکر آمارکتس اطلاعات جامعی در زمینه‌ی تحلیل تکنیکال وهمین‌طور مدیریت ریسک و سرمایه در بازار فارکس در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد تا درک بهتر مفهوم پرایس‌اکشن را تسهیل گرداند.

ابزارهای مورد استفاده در معاملات پرایس‌اکشن:

از آنجا که معاملات پرایس‌اکشن (Price Action) مربوط به داده‌های تاریخی اخیر و تغییرات قیمتی گذشته است، تمام ابزارهای تحلیل تکنیکال مانند نمودارها، خطوط روند، محدوده‌ی قیمت، نوسانات بالا و پایین، سطوح تکنیکال (حمایت، مقاومت) و … با توجه به انتخاب استراتژی مناسب معامله‌گر در نظر گرفته می‌شوند.

ابزارها و الگوهای مشاهده شده توسط معامله‌گر ممکن است محدوده‌های قیمتی، شکست‌ها، خطوط روند یا ترکیبات پیچیده‌تر شامل کانال‌ها و غیره باشد.

تفاسیر روان‌شناختی و رفتاری و تصمیمات متناظر که توسط معامله گر گرفته می‌شوند، جنبه‌ی مهمی از معاملات پرایس‌اکشن را تشکیل می‌دهند.
به عنوان مثال، هیچ دو معامله‌گری، یک پرایس‌اکشن واحد را به یک شکل تفسیر نمی‌کنند، چرا که هریک برداشت، قوانین و درک متفاوتی از آن دارند.

اطلاعات و نمودارهای مربوط به پرایس‌اکشن (Price Action) به همراه تجزیه و تحلیل موارد مرتبط در وب سایت و کانال رسمی آمارکتس در دسترس است.

Untitled design 6 1 scaled - پرایس اکشن (Price Action) چیست؟ | به زبان ساده و گام به گام

سیگنال‌های پرایس‌اکشن چیست؟

سیگنال‌های پرایس‌اکشن – که گاهی الگوهای پرایس‌اکشن یا محرک‌های قیمت نامیده می‌شوند- الگوهایی هستند که به راحتی در بازار قابل تشخیص‌اند و می‌توانیم از آنها برای پیش‌بینی رفتار بازار در آینده استفاده کنیم. معامله‌گران حرفه‌ ای‌ گاهی این سیگنال‌ها را در یک نگاه تشخیص می‌دهند.

 

چه کسانی از پرایس‌اکشن بهره می‌گیرند؟

از آنجا که معاملات پرایس‌اکشن رویکردی برای پیش‌بینی قیمت است، توسط دی تریدرها، واسطه‌گران، آربیتراژرها و حتی شرکت‌های تجاری که معامله‌گر استخدام می‌کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
از پرایس‌اکشن می‌توان در طیف وسیعی از اوراق بهادار شامل جفت‌ارزهای فارکس، کالا، مشتقات و غیره استفاده کرد.

مقایسه‌ی پرایس‌اکشن، اندیکاتورها و تحلیل تکنیکال:

اندیکاتورهای پرایس‌اکشن (Price Action)، حرکات خاصی در نمودار معاملاتی هستند که نشان‌ میدهند یک روند در حال شکل گیری است. معامله‌گران با تجربه این حرکات را سریعا تشخیص داده و از آنها برای تصمیم‌گیری‌های آگاهانه در بازار استفاده کنند.

تحلیل تکنیکال از طیف وسیعی از محاسبات مختلف برای پیش‌بینی حرکات قیمت در آینده استفاده می‌کند. در صورتی که در پرایس‌اکشن تنها حرکت قیمت دارایی در بازه‌ی زمانی معاملاتی شما مورد توجه هست.

در واقع، تحلیل تکنیکال در حال تلاش برای یافتن نظم در دنیای به ظاهر آشفته‌ی معامله گری است، در حالی که پرایس‌اکشن معامله‌گر را قادر می‌سازد تا با مشاهده‌ی اندیکاتورهای پرایس‌اکشن و عمل به آن‌ها، با رویکرد سنتی‌تر معاملات را در پیش بگیرد.
برای درک بهتر تفاوت پرایس‌اکشن و تحلیل تکنیکال به توضیحات مربوط به هرکدام از آن‌ها در وبسایت آمارکتس مراجعه نمایید.

 

چرا پرایس‌اکشن در میان معامله‌گران فارکس محبوب است؟

بازار فارکس بسیار نقدشونده است، بنابراین معامله‌گران می‌توانند به راحتی پوزیشن‌های خود را باز و بسته کنند. این بازار همیشه در نوسان است، اما به ندرت بالاترین اوج یا پایین ترین سطح را تجربه می‌کند. این امر آن را برای معامله‌گران تازه ‌واردی که مایل به امتحان کردن معاملات کوچک‌تر هستند ایده ‌آل می‌کند.

معامله کردن در فارکس با استفاده از پرایس‌اکشن (Price Action) به شما این امکان را می‌دهد که عرضه و تقاضا را به گونه‌ای متفاوت از دیگر سبک‌های معاملاتی مشاهده کنید.
در اینحالت شما بدون اینکه نمودارهای خود را با اندیکاتورهای غیر ضروری شلوغ کنید، می‌توانید سفارشات خرید و فروش را ببینید. یکی از بهترین کاربردهای پرایس‌اکشن در چارت روزانه است.

Untitled design 5 2 scaled - پرایس اکشن (Price Action) چیست؟ | به زبان ساده و گام به گام

برخی از استراتژی‌‌های معاملاتی با سیگنال‌های پرایس‌اکشن عبارتند از:

  • معامله در جهت روند
  • پین ‌بار Pin bar
  • اینسایدبار Inside bar
  • ورود پس از اصلاح ترند
  • ورود پس از بریک ‌اوت
  • الگوی سر و شانه(MTR)

حال هر کدام از این موارد را بصورت جداگانه بررسی میکنیم:

معامله در جهت روند :

روند، جهت بازار است و به معنی سقف و کف بالاتر(روند صعودی) و یا سقف و کف پایینتر(روند نزوی) است و با استفاده از ابزارهای بسیاری میتوانیم جهت روند را مشخص کنیم. معامله‌گران می‌توانند از تعدادی از تکنیک‌های معاملاتی برای تشخیص و معامله روند استفاده کنند مانند الگوی سروشانه، دوقلوها، دوقلوهای پتنشیال، اسپایک، گام1=گام2 و غیره.

این یک ابزار معاملاتی عالی برای معامله‌گران جدید است، زیرا به آنها این امکان را می‌دهد تا با دنبال کردن روندهای قیمت به طور موثر از معامله‌گران با تجربه بیاموزند.

 

پین‌بار Pin bar:

پین‌بار گاهی به دلیل شکل متمایز آن، استراتژی کندل‌استیک نامیده می‌شود. الگوی پین‌بار مانند یک شمع با سایه بلند است. این نشان‌دهنده‌ی یک برگشت شدید و ریجکت شدن یک ناحیه قیمتی است و سایه این شمع، محدوده‌ی قیمتی ریجکت شده را نشان می‌دهد.

فرض بر این است که قیمت همچنان در جهت مخالف سایه این شمع حرکت می‌کند و معامله‌گران از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری در مورد پوزیشن خرید یا فروش در بازار استفاده می‌کنند.
اگر الگوی پین‌بار، سایه پایینی داشته باشد آنگاه اینحالت به معامله‌گر می‌گوید که روند کاهش قیمت‌ها ریجکت شده است و نشان‌گر این است که قیمت ممکن است در حال افزایش باشد.

 

اینسایدبار Inside bar:

الگوی اینسایدبار یک استراتژی معاملاتی است که شامل دو شمع میباشد. در این استراتژی، یک شمع در درون شمع قبلی قرار گرفته است یعنی دو شمع متوالی داریم، که کف شمع دوم بالاتر از کف شمع اول هست و همچنین سقف شمع دوم پایینتر از سقف شمع اول میباشد.
اینسایدبار صرفا به معنای توقف بازار است و نباید آن را به تنهایی یک الگوی برگشتی در نظر گرفت. یعنی باید دقت کرد که اینسایدبار در کجا شکل گرفته است چون توقف بازار، هم نشانه برگشت روند است و هم میتواند نشاندهنده استراحت بازار و شکل گیری پرچم باشد.

برای معامله با اینسایدبار میتوانیم در سقف یا کف آن، سفارش استاپ بگذاریم تا در جهت بازار معامله کنیم. همچنین میتوانیم سفارش استاپ را در سقف یا کف اوتسایدبار قرار دهیم.

 

ورود پس از اصلاح ترند:

این یک استراتژی نسبتا ساده پرایس‌اکشن است که به موجب آن معامله‌گر میتواند به سادگی روند موجود را دنبال کند.

اگر یک روند نزولی واضح داشته باشیم و مرتباً سقف های پایینتر ایجاد شود، ممکن است معامله‌گر به دنبال پوزیشن فروش باشد. چنانچه قیمت‌ به طور فزاینده‌ ای افزایش یابد و سقف ها و کف های بالاتر شکل بگیرد، ممکن است معامله‌گر بخواهد خرید کند.

در هر صورت در روند، بازار متوقف میشود و اصلاح شکل میگیرد اما نهایتا این اصلاح یا پرچم در جهت روند قبلی شکسته میشود. پس این اصلاح و توقف، یک فرصت برای تریدرهاست که در قیمت مناسب وارد بازار شوند و از ادامه روند سود ببرند.

 ورود پس از برک‌‌اوت:

اگر بازار خارج از خط حمایت یا مقاومت مشخص حرکت کند، به عنوان شکست یا برک‌‌اوت شناخته می‌شود. بنابراین شکست یعنی یک حرکت تند که فراتر از حمایتی و مقاومت شکل میگیرد.

معامله‌گران می‌توانند از شکست به عنوان یک سیگنال استفاده کنند و در صورتی که بازار به سمت بالا حرکت کند و یک شکست موفق در بالای مقاومت شکل بگیرد، پوزیشن خرید باز کنند و یا اگر یک شکست موفق در زیر حمایت شکل بگیرد، پوزیشن فروش باز کنند.

 

 الگوی سر و شانه:

الگوی سر و شانه، یک الگوی بسیار معروف میباشد که در پرایس اکشن به الگوی برگشت روند ماژور(MTR) شباهت دارد. در واقع این الگو، یک حرکت اصلاحی یا رِنج هست که میتواند برگشتی یا ادامه دهنده باشد.

برای معامله با این الگو، میتوانیم نقطه ورود را در زیر خط گردن قرار دهیم و حد ضرر را بالاتر از سر میگذاریم و حد سود را به اندازه ارتفاع این الگو قرار میدهیم.

 

نتیجه گیری:

پرایس‌اکشن (Price Action) یک استراتژی معاملاتی است که از حرکات قیمت‌ بازار در گذشته برای پیش‌بینی حرکات آتی بازار استفاده می‌کند. معامله‌گران به دنبال سیگنال‌های پرایس‌اکشن هستند که با استفاده از آنها بتوانند نقطه شروع یک روند را پیدا کنند.

به دلیل نقدینگی و حجم بالای معاملات در بازار فارکس، پرایس‌اکشن محبوبیت خاصی در بین معامله‌گران FX دارد. معامله‌گران می‌توانند از روش‌های مختلف پرایس‌اکشن برای پیش‌بینی حرکات بازار و دستیابی به سود استفاده کنند.

در صورت داشتن هرگونه سوال در زمینه‌ی انواع حساب‌های معاملاتی، تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، تحلیل VIP، افتتاح حساب و … به وبسایت و یا شبکه‌های اجتماعی آمارکتس مراجعه نموده و در صورت نیافتن پاسخ مورد نیاز خود با پشتیبانی  AMarkets تماس حاصل نمایید.

Rating: 1.5/5. From 2 votes.
Please wait...
مقالات مرتبط

افزودن نظر
دوره های مرتبط

جای عکس مقاله
جای عکس مقاله
جای عکس مقاله
جای عکس مقاله
هر گونه کپی برداری از محتوای وبسایت پیگرد قانونی دارد. طراحی توسط آرتایار